Je kunt op verschillende manieren adverteren op internet om meer bezoekers naar je website te leiden. Denk aan advertenties op zoekmachines (SEA), display advertenties en het adverteren op de sociale platformen. Welke optie het beste is? Dat hangt af van je product en doelstelling.
Waarom ga je online adverteren?
Het is belangrijk om eerst stil te staan bij de vraag waarom je online gaat adverteren. Wil je nieuwe, potentiële kopers laten kennismaken met je product, is je doel vooral branding en het genereren van traffic naar je website of wil je direct verkoopresultaat boeken? Betaald adverteren is een veelgebruikt middel omdat je doelmatig relevante bezoekers naar je website kunt leiden. Zo heb je tot op zekere hoogte controle over het reclamebudget en de manier waarop je het inzet. Maak relevante advertenties, bepaal nauwkeurig de meest relevante zoektermen en realiseer een doeltreffende bestemmingspagina. Hiermee draag je zorg voor een optimale verbinding met jouw doelgroep.
Zoekmachine adverteren (SEA)
Zoekmachine adverteren is het plaatsen van advertenties op de pagina’s met zoekresultaten van Google en Bing. De kwaliteit en het effect van deze campagnes hangen sterk af van de opbouw van de campagnes. Je loopt bijvoorbeeld al snel het risico met 'hagel te schieten zonder iets te raken’. In de praktijk betekent dit dat je veel geld uitgeeft aan de campagnes zelf én aan degene die de campagnes beheert, terwijl de opbrengsten tegenvallen voor het geld dat je erin stopt. Het is dus essentieel om je campagne goed in te richten voor een optimaal rendement.
Call tracking voor nóg betere marketingbeslissingen
Krijgt jouw organisatie regelmatig telefoontjes binnen? Met call tracking meet je precies hoeveel telefoontjes je website oplevert en via welk kanaal ze binnenkomen. Ook meet je heel gericht de telefonische response op je online campagnes dankzij unieke telefoonnummers. Je wil namelijk weten hoeveel relevante interacties je Google AdWords campagne bijvoorbeeld oplevert en in hoeverre jouw campagne bijdraagt aan de doelstellingen. Met call tracking kun je doormeten tot op zoekwoordniveau voor Google AdWords. Zo weet je precies wat er wel en niet converteert en steek je niet langer budget in zoekwoorden die geen conversie opleveren.
Bij dynamische call tracking krijgt iedere bezoeker van je website een uniek telefoonnummer te zien, waardoor de verwijzende verkeersbron inzichtelijk wordt. Dit kun je bijvoorbeeld integreren in Google AdWords. Het huidige telefoonnummer van je organisatie blijft gewoon geldig en alle call tracking oproepen worden doorgeschakeld naar dit centrale telefoonnummer. Call tracking stelt je in staat om de customer journey tot en met het telefoontje in kaart te brengen. Vooralsnog ontbrak deze laatste data nog, maar van nu af aan kun je dus nog succesvollere marketingbeslissingen maken. De kwaliteit van oproepen beoordeel je eenvoudig met de toetsen op je telefoon of vanuit een slim dashboard. Ook kun je gesprekken terugluisteren, een aankondigingsmenu per bron afspelen en gemiste oproepen nauwkeurig in kaart brengen. Kortom, met call tracking breng je 100% van de conversies in kaart en mis je geen enkele data meer!
Lees meer